יום שלישי, 3 במרץ 2015

חגיגת צ'ימיצ'נגה בטופולופומפו - איזו חגיגה נהדרת

צ'ימיצ'נגה הייתה מסעדת שף מקסיקנית יוקרתית ויקרה בניצוחו של השף אבי קונפורטי. הוא הגדיר אותה כ"מטבח סנטה פה" והיא הייתה מסעדה שונה ומקורית ביותר. משהו שלא היה וכנראה לא יהיה כדוגמתו בארץ. ממש לא דומה לאוכל המקסיקני של הטורטיות והטאקו שאנחנו מכירים בארץ. יודעי דבר לא מעטים טוענים עד היום שזו הייתה המסעדה הכי טובה והכי טעימה שהייתה כאן.

המסעדה פעלה בשנים 1996-2007 והשותפים העסקיים יחד עם קונפורטי היו האחים ירזין שבין השאר מנהלים את מסעדת קפה איטליה שהוקמה על חורבות צ'ימיצ'נגה האגדית. המסעדה נסגרה בקיץ 2007 אחרי שריפה שהייתה במקום. קונפורטי הקים מאז את צפרה האסייתית המשובחת ולפני כשנתיים גם את טופולופומפו האסייתית הנוספת - המצוינת אף היא.

פעם בשנה מציין קונפורטי, בדר"כ בפברואר-מרץ, כמה ימים עם תפריט צ'ימיצ'נגה במסעדה שלו. הוא סוגר ליומיים-שלושה-ארבעה את המטבח הרגיל ופותח עם תפריט ספיישל שמעלה מן האוב מנות מיתולוגיות של צ'ימיצ'נגה.
עד השנה זה נערך תמיד במסעדת צפרה שהתחפשה לצ'ימיצ'נגה. השנה זה נערך לראשונה בטופולופומפו, תחת הכותרת - When spice meets fire...


השנה היו רק יומיים (שבת ה- 28.2.15 וראשון ה- 1.3.15) שיוחדו לאירוע ולכן היה מאד קשה להשיג מקום. רוב המקומות מוזמנים מראש ע"י מקורבים ויודעי דבר. ובכל זאת הצלחתי להזמין מקום ל-3. לדורית אחותי הגדולה, לדנה אחייניתי ולי. זה היה לשעה מוזרה משהו: 18:00 ביום ראשון האחרון, אבל זה עדיף מכלום.

לבושתי בצ'ימיצ'נגה המקורית לא ישבתי מעולם. מה לעשות - ברוב שנות פעילותה הייתי או חייל משוחרר בקרית גת שחוסף כסף או סטודנט באר שבעי תפרן שחוסך כסף... כיפרתי על העניין לפני כ-4 שנים, אז התמזל מזלי ליהנות מתפריט צ'ימיצ'נגה בצפרה. זו הייתה אחת הארוחות הכי טובות שאכלתי במסעדה בארץ. שילובי טעמים פנטסטיים. מקוריות. אוכל שלא דומה לשום אוכל אחר שיש בארץ. תענוג.

כמובן שלנוכח הארוחה הנפלאה שחוויתי לפני כמה שנים, והעובדה שצ'ימיצ'נגה הייתה המסעדה הפייבוריטית של דנה אחייניתי בשנים בהן פעלה, הגענו עם הרבה ציפיות. ידענו מראש שזה הולך להיות תענוג יקר. בעצם לא יקר. יקר מאד.
משהו כמו 250 עד 300 ש"ח לארוחה לאחד.
החגיגה הזו היא אכן עסק לא זול, אבל גם צפרה וטופולופומפו עצמן אינן מסעדות זולות. על איכות משלמים וכשאתה עושה חגיגה של פעם בשנה עם תפריט ספיישל של מסעדה מיתולוגית, אז כנראה שאתה מנסה לסחוט את הלימון עוד קצת. ככל הנראה זה גם עובד. גם ב- 18:00 המסעדה הייתה מלאה. יש מספיק מוקירי צ'ימיצ'נגה ומעריצי קונפורטי שבאים ומוכנים להוציא מאות שקלים על הארוחה הזו. מסתבר שאני ביניהם...




הגענו בזמן. התיישבנו. קיבלנו תפריטים.

על שתייה חריפה ויתרנו. מרגריטה ב-60-80 ש"ח זה יותר מדי. גם קורונה מעל 30. עדיף להשקיע באוכל עצמו ולהסתפק בקנקן מים קרים.

קיבלנו על ההתחלה סלסלת נאצ'וס עם סלסת עגבניות אש. 9 ש"ח לאדם. אחלה נשנוש פתיחה כשיושבים מול התפריט ושוברים את הראש מה לקחת.



תפריט הספיישל חולק לכמה קטגוריות:

ירקות:
סלטים שונים, למשל:
סלט גואקמולה ב-48 ש"ח. סלט קיסר נוסח קרדיני (עם גבינת מנצ'גו מיושנת) ב- 66 ש"ח.

סלט אנדיב: עם גבינת קברלס כחולה, עלים שונים, פקאן, ויניגרט גרגרי חרדל וצ'ילי קטרינה. 66 ש"ח.
זו אחת המנות הראשונות שהזמנו. כמו שאפשר להבין - מנת סלט יקרה מאד. לפחות היה סלט מעולה שבמעולים. ירקות טריים וקראנצ'יים באיכות הכי טובה שיש. גבינה מעולה. תיבול פנטסטי. יצא לי לאכול סלטי אנדיב דומים בכמה מסעדות כאן או סלטי עלים אחרים עם גבינה כחולה. אין ספק שהסלט הזה היה מהטובים שבהם.


קרודו:
דברים נאים למיניהם, למשל:
סביצ'ה לוקוס ב-88 ש"ח. זו המנה הראשונה שאכלתי לפני כמה שנים וזכורה לי כמעולה ביותר. אז התמחור למיטב זכרוני היה נמוך יותר.
טרטר טונה - טיראדיטו טרטר עם ילו פין טונה - ב- 85 ש"ח.
טאקו עם טרטר טונה או טרטר סלמון ב-25 ש"ח ליחידה.
קרפצ'יו פילה בקר ב- 69 ש"ח.
מהקטגוריה הזו לא הזמנו אף מנה. next time בטוח.

פלאנצ'ה, פריטוס ותנור קיטור:
למשל - סלט קלמרי ובצל קלוי ב-63 ש"ח.
פרגית "חמוץ מתוק חריף ומאלחש"או פרגית "חמוץ מלוח וחריף". שתיהן ב-98 ש"ח.

מהקטגוריה הזו הזמנו 3 מנות:

טפיוקה רילאנו: כיסוני טפיוקה במילוי פרגית, דלעת, קשיו וצ'ילי אדום. 2 כיסונים עם רוטב כתום פיקנטי ב-39 ש"ח.
מנה מעולה. כיסונים עשויים כמו שצריך עם מילוי טעים טעים ורוטב פיקנטי ומיוחד.



קאובוי דמפלינג: כיסוני זנב שור, תפוחי עץ, אגוזים, בצלים וקרמל שזיפים חמוץ. גם כאן 2 כיסונים ב-39 ש"ח.
לדעתנו מנה אפילו יותר טובה מכיסוני הטפיוקה. שילוב אדיר של טעמים. רוטב פיצוץ. יאמי.



שרימפס נוסח טאוס: שרימפס מטוגנים בציר צ'ילי אמרילו ותבלינים אקזוטיים. 4 שרימפסים גדולים ושמנמנים שכוסו בתערובת תבלינים פיקנטית וטעימה ביותר. שכשכו בציר צ'ילי עם איזושהי מחית תירס נהדרת. מנה יקרה מאד של 76 ש"ח שלשמחתי הרבה לא נאלצתי לחלוק עם חברותיי לארוחה היות והן לא בעניין של יצורי ים. הייתי מאד שמח אם היו מוסיפים עוד שרימפסון אחד לעסק במחיר הזה, אבל גם כך זו אחת ממנות השרימפס הכי מענגות שאכלתי כאן. שרימפס טרי במרקם מעולה. ציפוי קראנצ'י וטעים ביותר שלמרות טעמו העז עדיין איפשר להרגיש את הטעם הבסיסי המצוין של החסילון. בכותבי שורות אלה ממש עולה ריר בפי. בא לי עכשיו עוד מנה כזו...



גריל ותנור עצים:
כאן כבר עוברים בעצם למנות העיקריות. המנות הגדולות יותר והיקרות יותר. אני אתן דגימה של ההיצע.
המנה הכי זולה הייתה ההמבורגר של צ'ימיצ'נגה: בקר-טלה -עגל עם סלסת פלפלים אינדיאנית ואיולי צי'לי ב-78 ש"ח.
יש מנה של דלעת טמילית עם דאל עדשים וקורמה תירס קלוי ב-95 ש"ח. מנה צמחונית כנראה.
מנת דג צ'יפורה סנטה פה עם מחית תפוחי אדמה וגבינת עיזים ב- 145 ש"ח.
מנת פאיטס עוף יוקטניעם טורטיות טריות ב-115 ש"ח.
מנת sharing לחלוקה לכמה סועדים של טליה מקסיקנית צלויה על העצם ב-370 (!) ש"ח לקילו.
עוד מנה של סטייק פילה ועוד מנה של מולים שחורים.

את כל הנ"ל לא אכלנו. אנחנו, כופרים שכמונו, התבייתנו דווקא על 3 מנות החזיר וחלקנו אותן:

לומו די פוארקו: נתחי פילה לבן שמנמנים על תבשיל דאל שעועית שחורה וקורמה תירס קלוי. זו המנה העיקרית שאכלתי ארוחת צ'ימיצ'נגה הראשונה שלי וזכרתי אותה כאחת המנות הכי טעימות שאכלתי בכלל במסעדה בארצנו. זכרתי נכון. בעיניי המנה הכי טובה בארוחה הזו (גם שותפותיי לארוחה הסכימו). בשר מדהים. צרוב יפה בחוץ ועסיסי וורדרד בפנים. תיבול מדהים, שילוב אדיר עם שאר המרכיבים. עושר טעמים שמאד מאד קשה למצוא. מנה ששווה להזמין רק בשבילה את המקום בערב הזה. 128 ש"ח הוא המחיר שבעיניי שווה כל שקל.



לוק לאק: עוד מנת חזיר. נתחי בשר לבן (הפעם עם לא מעט שומן טעים) עם קרמל צ'יפוטלה, ליים, שום, מלח ונענע טריה. מנה נוספת יוצאת מן הכלל. טעמים פיקנטיים בזכות הצ'יפוטלה. מנה מאד מרעננת בזכות הליים. המנה הזו הגיעה עם אורז לבן מבושל ורוטב של קרמל צ'ילי חרפרף חמצמץ. עלותה הייתה 135 ש"ח. אני חושב שקצת יקר מדי.



אריזונה ספייריבס: 6 ספייריבס שמנמנים ומקורמלים היטב בתיבול של ברביקיו אצטקי, מולאסה וצ'ילי מולאטו. 165 ש"ח מחיר המנה. די מטורף. אבל לפחות היו ספייריבס מעולות שבמעולות. בשר נפלא. תיבול נפלא. literally ללקלק את האצבעות...



היו גם קינוחים:
דווקא בגזרת המתוק לא ייחדו תפריט של צ'ימיצ'נגה. הייתה רק מנת ספיישל אחת מימי צ'ימיצ'נגה אותה הזמנו:

הלדו הדרים שמה: פרפה שוקולד אגוזים ותפוזים עם סורבה הדרים. אני לא פריק גדול של שילוב בין שוקולד לתפוזים. כאן זה היה מאד מאד מוצלח. מנה יפהפיה ומושקעת. סורבה ההדרים היה פנטסטי. 48 ש"ח עלות המנה. מחיר סביר. כמעט שווה לכל נפש...



המנה השנייה הייתה מנה מתפריט טופולופומפו הרגיל:
קרמל קקאו פריך עם קרם צנובר קמירי וגלידת מוקה-הל. מנה יפהפיה אף יותר מהראשונה. גם טעימה יותר. קינוח נפלא. שילובי טעמים מעולים. שילובי מרקמים מוצלחים. העלות של 48 ש"ח בהחלט שווה. אחלה סיום לארוחה.



לסיכום חווית צ'ימיצ'נגה:

מנות מעולות אחת אחת. כל מה שטעמנו (והיו 9 מנות כולל הקינוחים) היה טעים מאד ואף יותר מכך. אוכל מקורי ויצירתי. תמחור יקר בטירוף. (יצאנו בחשבון של כ-270 ש"ח לאדם בלי אלכוהול). במסעדה שפועלת כל השנה ברציפות אני מניח שהייתי חושב שהתמחור יקר מדי ב-10-20%. במקרה הזה אני סלחן יותר כי זה תפריט ספיישל של פעם בשנה, שדורש לא מעט השקעה בחומרי גלם. ברור לי שהמחירים מוגזמים, אבל לאור איכות המנות, עבורנו זה היה שווה בהחלט.

השירות היה מקצועי, טוב ולא מתעלק. התפאורה של טופולופומפו המושקעת והמעוצבת לעילא בהחלט תרמה לחוויה הכוללת. גם המוסיקה הדרום אמריקאית השמחה נתנה וייבים טובים.

מי שקשה לו להבין איך אפשר לשלם יותר מ-100 ש"ח על מנה או 250 ש"ח לאדם לארוחה, שלא יגיע לא לארוחה הזו ולא למסעדות של קונפורטי בכלל. מי שזוכר את צ'ימיצ'נגה ומתגעגע (ויש רבים כאלה) מובטח לו שייהנה מאד מאד, למרות המחיר. מי שלא זכה להכיר ולא מפחד מארוחה יקרה, אני ממליץ לו בחום לנסות לשריין מראש מקום בשנה הבאה. מובטחת לו חוויה קולינארית מיוחדת שכרגע אין דומה לה בארץ.

שורה תחתונה - אחת הארוחות הכי טובות וטעימות שאכלתי במסעדה בארץ. תוחזר צ'מיצ'נגה לאלתר!! ואם אפשר בכל זאת קצת קצת יותר זול...






אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה