יום שני, 25 באפריל 2016

בוקר טיול בחיפה וצהריים במסעדת כולא (*)

ביום חמישי האחרון, יום לפני ליל הסדר אותו ערכתי השנה עם משפחתי ביישוב הגלילי אבטליון, עשיתי חצי יום טיול בחיפה (לפני שעליתי צפונית מזרחית לאבטליון), וכמובן שניצלתי את השהות הנדירה שלי בעיר כדי לאכול צהריים באחת המסעדות בעיר. יש התעוררות קולינרית מסוימת בחיפה בשנה-שנתיים-שלוש האחרונות, ונפתחו כמה וכמה מסעדות חדשות וראויות, בתי קפה וברים, במיוחד בעיר התחתית, האזור שליד הנמל. ההתלבטות שלי הייתה בין רולא הדי חדשה (מסעדה ערבית שדווקא לא ממוקמת בעיר התחתית), וניה ביסטרו (ביסטרו אירופאי-ים תיכוני), הנמל 24 (מסעדת שף מושקעת, רצינית וותיקה למדי) ומסעדת כולא. 3 האחרונות לא רחוקות זו מזו ויושבות בעיר התחתית. בסופו של דבר בחרתי במסעדת כולא, שנמצאת ברח' הנמל 33.

כולא היא מסעדת שף שנפתחה לפני כשנה ע"י עודד חצבני, שף תל אביבי שהיה הבעלים והשף של מסעדת בר-יין (Wine Bar) בנחלת בנימין פינת מונטיפיורי בתל אביב, שהיום ממוקמת שם מסעדת ברוט בר-יין הנחשבת. כולא היא מסעדה שמגישה אוכל ישראלי-ערבי שעשוי מחומרי גלם מקומיים טריים (למשל הים בחיפה ושוק ואדי ניסנאס). המקום עצמו ממש לא גדול. יש מטבח פתוח עם טאבון איטלקי גדול (איך לא), דומה לזה של סנטה קתרינה. יש כמה שולחנות בחוץ וכמה שולחנות בפנים. העיצוב פשוט ונקי והתקרה המאד גבוהה מוסיפה לאווירה השלווה והנינוחה במסעדה.


אין לי מושג מה הולך במסעדות הנמל המושקעות בשעות צהריים בימים רגילים. בשעה שאני הייתי (מבערך 13:00 עד בערך 14:00) היה די ריק במסעדה. חוץ ממני ישבו עוד 2 זוגות. לא היה מלא גם במסעדות סמוכות. אני מקווה שזה סתם יום חיפאי מנומנם, יום לפני ליל הסדר, ושבימים אחרים מלא יותר. אני מניח שבערב המצב שונה, היות וזה אזור בילוי. בכל אופן זו הייתה ארוחה מאד רגועה ונינוחה. 


יש 2 אופציות לארוחת צהריים. אחת של עיקרית, תוספת ושתייה במחיר העיקרית. טווח המחירים באופציה הזו יכול לנוע בין 68-88 ש"ח. האופציה השנייה שמכונה "כל כולא" כוללת את הנ"ל יחד עם לחם מחמצת ומנה ראשונה ב-120 ₪. כמובן שהלכתי על אופציה שתיים. שדרגתי את השתייה לכוס יין לבן יבש (פלטר) בעוד 10 ₪.




תחילה קיבלתי לחם. או כמו שבכולא מכנים אותו לחם מחמצת צרפתי בתנור איטלקי. כמובן שהוא נאפה במקום. 4 פרוסות נדיבות של לחם מחמצת מעולה עם מטבלים. הייתה שם טחינה כמעט גולמית משובחת (אל ארז שהם מערבבים רק עם מים קרים ומלח כדי שהטחינה תשמור על טעם גולמי. מעולה). הייתה שמנת חמוצה. היה ממרח לימון כבוש והיה פלפל חריף ירוק. הכל טרי ומשובח. אני בצעתי את הלחם וניגבתי לי ביסים שכללו את כל 4 המרכיבים יחד. בצד קיבלתי גם צלוחית זיתים טובים. הוצע לי עוד לחם ומטבלים אבל שמרתי מקום.







לראשונה הזמנתי שקדי עגל, במיה, יוגורט וקרם שום ירוק. מנה שבערב עולה 54 ₪. הרבה זמן לא אכלתי שקדי עגל שזה אחד מהמזונות האהובים עליי. לא הצטערתי על ההזמנה. מנה מצוינת. תיבול שומי אבל עדין ומדויק שנותן כבוד לטעם העדין של השקדים. מנה אביבית ופרשית. טיפול טוב בבשר. אחלה.




המנה העיקרית רשומה תחת חיות אחרות. אני התלבטתי בין חיות ים למיניהן והחלטתי להזמין את השרימפס. את התוספת צריך להזמין בנפרד מקטגורית הקטנות והתוספות. הזמנתי את פרח הארטישוק. 
מנת השרימפס כללה שרימפס אדום טרי, כוסברה, שום כתוש, עגבניות קיץ ופלפל חריף. מנה שבערב עולה 75 ₪. מנה מאד פשוטה, אבל כשהשרץ הוא באיכות כל כך טובה לא צריך יותר מזה. השרימפס היו נהדרים. עסיסיים ומתקתקים. התיבול היה מדויק. תענוג.


התוספת שלקחתי הייתה פרח ארטישוק, אגוזים, פרמזן ומרווה. 26 ₪. מנה יפה לעין. תוספת טובה, רעננה וטעימה, אבל לא מלהיבה. בדיעבד הייתי מזמין את סלט עלי הבר או התרד או הארטישוק הירושלמי. 


אחרי מנוחה קלה הזמנתי גם קינוח. לילות ביירות. קינוח לא יקר שעולה 27 ₪. הוא הוזכר לא מזמן במאקו בכתבה על 55 הקינוחים הכי טעימים בארץ. אכן היה טעים מאד. זו עוגת סולת על קצפת לאבנה כבשים, סירופ גרניום, אגוזים ופיסטוק. קינוח מתקתק-חמצמץ ועדין, עם עוגת סולת מאד אוורירית ביחס למקובל. קינוח שבקלות יכול להיות מתוק להחריד, אבל כאן הוא מאוזן להפליא. נהדר. 

השורה התחתונה היא חיובית מאד. מקום טוב ונעים במיוחד. אוכל טרי ואיכותי שנותן כבוד לחומרי הגלם. שילוב מוצלח של אוכל ערבי קלאסי עם טאץ' מודרני של שף מעודכן. שירות מצוין ומתוקתק (טוב לא היה ממש לחץ, אבל השירות היה נהדר). מגיע לעודד חצבני ושותפיו כבוד על המעבר מתל אביב, שהיא כנראה המקום הטבעי לשפים כמוהו, לחיפה, שהיא מקום הרבה פחות מפותח קולינרית והרבה יותר שמרני. זה מקום שראוי שיהיה מלא גם בצהרי יום חול חמים ומנומנם בנמל חיפה, כמו יום חמישי שעבר. זו לא מסעדה גדולה במיוחד וזו לא צריכה להיות משימה קשה למלא אותה. בקיצור - חיפאים תתעוררו... אני מקווה שחיפה תמשיך להתפתח ולהשתדרג קולינרית. מקומות נוספים כמו כולא בטוח יעזרו לתקווה הזו להתגשם.



(*) עוד סגירה. עודד חצבני הודיע שכולא תיסגר ב-10/12/2016. המסעדה לא הייתה רווחית.
אם הארוחה שאני הייתי בה הייתה מייצגת מבחינת כמות סועדים זה לא מפתיע. קצת יותר משנה וחצי של פעילות שהתחילה עם הרבה הבטחה אבל לא התרוממה. חבל.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה