יום ראשון, 10 במאי 2015

ארוחה תאילנדית בהשראת בית תאילנדי

בזמן האחרון שוב חזר אליי החשק להרבה אוכל תאילנדי בועט ובוער. חלק מתאוותי זו מימשתי בארוחה בבית תאילנדי ביום העצמאות. ביום שישי בערב אירחתי זוג חברים והכנתי ארוחה על טהרת תאילנד (עם מוטיבים אסייתיים נוספים).

 זה מה שיצא:

פאד תאי צמחוני עם טופו פיקנטי מטוגן, שבבי אורז (איטריות אורז מרובעות), ברוקומיני (ברוקולי קטן שנחלט במים רותחים לכמה דקות), שעועית ירוקה טריה (חלוטה קצרות אף היא), גזר (גפרורים), נבטים, ג'ינג'ר קצוץ, שום קצוץ, בצל אדום חתוך דק, בצל ירוק, כוסברה, ביצה מטוגנת, בוטנים קלויים וצ'ילי יבש טחון.

את שבבי האורז השריתי במי ברז לשעתיים וחצי בערך.

את הטופו שטפתי, סחטתי וחתכתי לקוביות של בערך 2 על 2.

הכנתי את הרוטב שכלל רוטב סויה בהירה, רוטב תמרינדי, רוטב דגים, מיץ לימון וסוכר דקלים. לא זוכר כמויות. תבדקו באינטרנט... הכי חשוב לטעום ולאזן טעמים אם צריך.

חלק קטן מהרוטב שימש אותי להשריית הטופו.

לקחתי ווק. הדלקתי הגז. שמתי שמן קנולה. התחמם. הטופו נזרק פנימה וטוגן עד שקיבל שיזוף יפה. יצא החוצה. נכנסה הביצה ושוקשקה. נכנסו הירקות. ערבוב ושקשוק של 2-3-4 דקות. נכנס הרוטב עם תוספת מים (לא היה לי ציר מה לעשות). נכנסו איטריות האורז. עוד 2-3-4 דקות ומוכן. בסוף בוטנים, כוסברה ובצל ירוק ומגישים. על המנה שלי הוספתי אקסטרה שבבי צ'ילי יבש כדי שתבער כמו שצריך.

אפשר כמובן עם חזה עוף. אפשר עם דגים או שרימפס.




סלט פפאיה Avner's Style:

הפפאיה היא תוצרת משק משפחת יצחק ממושב חצבה בערבה (בית גידולה של שותפתי סיון). הפפאיה הייתה קצת בשלה מדי אבל התמודדתי איתה. בגדול צריך לקלף אותה ולחתוך אותה לגפרורים דקים. עניין מעצבן אין מה לומר.
בבית תאילנדי עושים את הסלט עם לוביה ועגבניות שרי. לוביה לא השגתי. לא העונה נראה לי ולכן השתמשתי באותה שעושית ירוקה טריה שקניתי וחלטתי לפאד תאי. העגבניות היו עגבניות תמר מנומרות.

זה סלט שעובדים עליו קשה למדי ומחייב מכתש ועלי גדולים ככל הניתן. המכתש שלי אינו גדול ולכן ויתרתי על כתישת כל כמות הפפאיה כנדרש. כתשתי כרבע ממנה. השאר נחתך לגפרורים דקיקים והועבר לקערה. לפני כן כתשתי היטב 4 שיני שום. הוספתי למכתש רוטב דגים (כ-4 כפות), מיץ מלימון אחד, סוכר דקלים (כ-3 כפות) וכף אחת של סוכר רגיל. ערבבתי/טחנתי היטב. זה בעצם הרוטב.
את עגבניות תמר חתכתי לחצאים. הוספתי גם קצת נבטים וגפרורי גזר. סתם בשביל הצבע. זרקתי לקערה עם הפפאיה. יצקתי את הרוטב מעל הכל ועירבבתי היטב. כאן צריך להוסיף צ'ילי יבש טחון. מי שאוהב חריף יוסיף הרבה. גם בוטנים קצוצים להוספת קראנצ'יות.




ועוד מנה שהכנתי בלי קשר ישיר לבית תאילנדי וגם די באלתור של הרגע האחרון:

דפי אורז מאודים במילוי דג לוקוס טרי קצוץ ועשבי תיבול.

היו לי משהו כמו 350 גרם של פילה לוקוס טרי ללא עור. קצצתי אותו לקוביות קטנות בסכין שף חדה. תיבלתי במעט רוטב סויה, מעט רוטב דגים, מעט צ'ילי גרוס, מעט חומץ אורז, מעט שמן שומשום, כוסברה קצוצה, בצל ירוק קצוץ, ובזיליקום קצוץ. השארתי קצת נבטים כדי לתקוע עוד משהו בדפי האורז (נגמר לי הגזר ולא היה לי זמן לאלתר משהו נוסף, אבל אפשר להוסיף גם ג'ינג'ר, גם באק צ'וי, נענע וכו' וכו').

את דפי האורז (אני השתמשתי בדפי קטנים יחסית) הרטבתי היטב במי ברז. הנחתי על קרש חיתוך גדול. שמתי כף יפה של דגים קצוצים. קצת נבטים. סגרתי וגלגלתי. בערך בטכניקה של גלגול בלינצ'ס. צריך להשתדל לעבוד מהר ולא לקרוע את דפי האורז. הכנתי כמה כאלה.

הכנתי מטבל זריז שכלל רוטב סויה, מעט רוטב דגים, מעט חומץ אורז, צ'ילי גרוס וסוכר דקלים (אפשר סוכר רגיל כמובן).

שמתי נייר אפייה על גבי כלי הבמבוק שלי לאידוי. הנחתי על הנייר את דפי האורז הממולאים המגולגלים. את סיר האידוי הנחתי כמו שצריך על סיר מלא מים רותחים ואידיתי את כל העסק דקות ספורות (4-5 דקות) עד שהדגים הלבינו ולא היו נאים יותר. אם חותכים את הדג לקוביות גדולות יותר כדאי יהיה לאדות לקצת יותר זמן. נגיד 6-7 דקות.

הטעות שלי הייתה שהייתי צריך לשמן קלות את נייר האפייה או את דפי האורז עצמם לפני הנחתם על הנייר. מסתבר שהם נדבקים גם לנייר האפייה.



הכי חשוב לטעום כל דבר ולאזן טעמים אם צריך - בין המתוק, החמוץ, המלוח והחריף.
והשורה התחתונה. אוכל תאילנדי זה fucking טעים.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה