יום ראשון, 13 במרץ 2016

עסקית בקיטשן מרקט - מטבח משובח בשוק הנמל

קיטשן מרקט (או בשמה העברי הלא רשמי - מטבח שוק) של השף יוסי שטרית (*) נפתחה מתישהו בקיץ 2011, בקומה השנייה שמעל שוק הנמל, בנמל תל אביב. נמל תל אביב אז היה עדיין מתחם הבילוי הכי לוהט בעיר ושוק הנמל היה מתחם האוכל הכי מתוקשר. מאז חלפו כמה שנים. הרבה מים עברו בשפך הירקון ברידינג, נמל תל אביב התעייף קמעה ונמצא בתהליך שחיקה. בשנים האחרונות גם הקימו מתחמי אוכל לוהטים וגדולים כמו מתחם שרונה ושוק צפון החדש ברמת החייל שלידם שוק הנמל נראה קטן ודל. גם קיטשן מרקט שהפכה בשנים האלה לאחת המסעדות הטובות בארץ נעלמה מעט מהתודעה לתחושתי. יוסי שטרית הספיק לפתוח בשנה שעברה את משייה המדוברת והמצליחה (והמצוינת לכשעצמה), שקצת האפילה בשנה הזו על אחותה הגדולה.

ביקרתי בקיטשן מרקט כמה וכמה פעמים, גם בערב וגם בעסקיות צהריים מזדמנות, ותמיד נהניתי מאד. גם מהמקום עצמו המעוצב בטוב טעם ובנעימות ראויה לציון, גם מהלוקיישן מול הים (למרות שזה בנמל תל אביב הפחות אהוב עליי) ובמיוחד - מהאוכל המעולה. אוכל יצירתי, מושקע, מורכב, מצולחת נהדר (בזה שטרית לא רחוק ברמתו ממאיר אדוני) וטעים להפליא. לטעמי מקומה של קיטשן מרקט בין 10 המסעדות הטובות בארץ הוא ברור (תכלס אפילו בין ה-5).
הפעם האחרונה שהייתי במסעדה בארוחה סטנדרטית שלה הייתה באוקטובר 2013 (לא באמת זכרתי את זה - בדקתי במאגר תמונות האוכל בגלקסי שלי...). במרץ 2014 הייתי שם בארוחת ספיישל במסגרת שבוע האוכל הבלגי שציינו אז, כשיוסי שטרית אירח שף בלגי עטור 2 כוכבי מישלן בשם Viki Geunes לארוחה מטורפת ויקרה במיוחד.



ביום חמישי האחרון ניצלתי שוב היעדרות של ההנהלה הבכירה וחזרתי לבדוק את העסקית של קיטשן מרקט. קיוויתי למצוא מקום ששומר על איכותו גם בחלוף שנתיים וחצי, במיוחד לנוכח העובדה שליוסי שטרית יש פרויקט כבד משקל נוסף לנהל בדמות הבייבי החדש שלו - מסעדת משייה.
תפריט הצהריים כולל לחם, מנה ראשונה ומנה עיקרית - במחיר העיקרית. העלויות מתחילות ב-78 ש"ח או 88 ש"ח למנות עיקריות צמחוניות ומגיעות ל-134 ש"ח לעיקרית של סטייק סינטה ול-136 ש"ח לעיקרית של לברק ונקניק צ'ובאי. היצע המנות בצהריים מצומצם יותר מבערב. כמו במסעדות שף רבות - מי שמחפש ליהנות מהחוויה המלאה ומכל מה שיש למסעדה להציע קולינרית - עדיף שיגיע בערב (אז יש לו כמובן את ההיצע המלא של המנות, כולל המנות היותר מעניינות, אבל אז גם ייאלץ להיפרד מסכום גבוה בהרבה).



ישבתי בשולחן המרכזי הגדול שצופה לים. המסעדה הייתה מלאה בכ-70% מתפוסתה, אם כי גם בעסקיות שישבתי בשנים קודמות היא לא סבלה מפיצוץ אוכלוסין. לדעתי זו בהחלט כמות סועדים נאה במסעדה שלא ניזונה מקהל סועדים עסקי. (היות והאזור הוא לא אזור עסקי). הזמנתי כוס יין לבן - אלבריניו פאזו (Albarino Pazo). עלות כוס - 39 ש"ח. זה יין ספרדי - זן ממחוז גליסיה. קליל ונחמד מאד. קיבלתי גם סלסלת לחמים טריים מצוינים. 3 סוגים שונים, עם שמן זית ועגבניות מרוסקות. הייתי מאד שמח לקבל חמאה חומה מוקצפת כמו שיש במשייה - אבל זו מסעדה אחרת...



למנה ראשונה הזמנתי סלט סלק ואינטיאס. הסלק מוגש כאן ב-2 צורות: אפוי וחתוך לקוביות קטנות ופרוס דק כקרפצ'יו (נא או כמעט נא). אינטיאס זה אינטיאס. דג נפלא למנות נאות. הייתי שמח אם כמותו הייתה מעט גדולה יותר כאן. במנה נכחו גם בצלצלי פנינה, אגוזי קשיו קלויים ואיזשהו ג'ל או קרם אדמדם/סגלגל שאני חושד שהיה ג'ל בלסמי. בסה"כ מנה נאה לעין, מרעננת וטעימה מאד עם טעמים מאוזנים, אבל לא מנה מלהיבה. חסר לי איזה Kick. נגיד חזרת טרייה מגוררת שהייתה משתלבת נהדר עם הסלק או אם נדבר בשפה של יוסי שטרית - איזו קציפת ווסאבי שתוסיף פיקנטריה...



למנה עיקרית הזמנתי סלמון סו-ויד. מנה שעלותה 108 ש"ח. (בערב 98 ש"ח). סלמון שמבושל בואקום עם קראסט של טוגראשי, אורז תפוח, קינואה ואצות ומוגש עם רוטב חציל מיסו על מצע פסטה שחורה. הפסטה שחורה לא בגלל שהיא מכילה דיו של קלמרי אלא כי היא מכילה אבקת זיתים שחורים ורוטב צדפות (oyster sauce). המינוס היחיד שמצאתי במנה זו כמות הפסטה. הייתי מאד שמח לקבל עוד 2 כפות פסטה בצלחת. חוץ מזה - מנה מעולה. מנת סלמון מהטובות שאפשר למצוא כאן. הבישול בסו-ויד גורם לנתח להיות רך ועסיסי במיוחד ואחיד לחלוטין במידת העשייה שלו - שהייתה מושלמת. הדג כמעט נמס בפה (כמו שמאנו השף הצרפתי-אוסטרלי מתכנית הבישול My Kitchen Rules מרבה לומר). הקראסט מצוין. הרוטב נהדר. הפסטה מקורית, טעימה ומבושלת לעילא. בקיצור יופי.



למרות שהמנות לא גדולות שבעתי מהארוחה, לא מעט בזכות הלחם המצוין.
לקינוח כמובן שנשאר מקום. אני לא מוותר על קינוח במסעדה כמו קיטשן מרקט. המלצר המצוין שלי אמר שיש קינוח אחד שהוא הכי טוב בארץ ועוד כמה שהם בסססדר כאלה... ההמלצה שלו - "עוגת הגבינה" של קיטשן מרקט: קרם גבינת וניל, פירות עונתיים, סבלה זיתים וסורבה גבינה לבנה. 44 ש"ח מחירו. כשהקינוח מגיע לא כל כך ברור על מה משלמים כאן 44 ש"ח. מגיעה צלחת לבנה עם סבלה זיתים שחור דקיק שמעטר את כל הצלחת, שבחלק ממנה יושבת קונסטרוקציה לא גדולה בצבע לבן שמורכבת מקירות דקים של שברי מרנג ובמרכזם סורבה גבינה. קינוח שנראה קטן מאד. אז איפה איפה איפה איפה איפה העוגה? כשמתחילים לאכול ולחפור עם הכף מבינים מהר שזו צלחת שיש בה שקע די גדול - וכל מרכיבי העוגה, פירורי בצק פריך, עוגת הגבינה, פירות יער, מתחבאים בשקע, מתחת למעטה השחור של סבלה הזיתים. מגניב ביותר ומה שיותר חשוב - טעים להפליא. קינוח לא מאד מתוק, עם איזון טעמים נהדר. קינוח שכל מרכיביו (כולל סבלה הזיתים המתקתק מלוח) טעימים לכעצמם, וביחד - תענוג. זה קינוח ששווה כל שקל. אחד הקינוחים הכי מקוריים, מגניבים ומפתיעים שאפשר למצוא במסעדות ארצנו.



אחרי כשעה ו-20 של ישיבה בפנאן עם אוכל נהדר ביקשתי חשבון ושילמתי. שמחתי לראות שלמרות הזמן שעבר, והשקט התעשייתי היחסי סביב המסעדה בשנתיים-שלוש האחרונות, הרמה נשארה גבוהה ביותר, גם אם יוסי שטרית נוכח פיזית הרבה פחות מבעבר. על סמך העסקית הזו אני יכול לומר באחריות שקיטשן מרקט הייתה ונותרה אחת המסעדות הטובות והמעניינות בארצנו.

(*) אוקטובר 2019: נפרדו דרכיהם של יוסי שטרית ושל קיטשן מרקט (ומשייה ואונזה). קבוצת הניהול של המסעדה החליטה להיפרד משטרית. המסעדות ממשיכות לפעול תחת שפים אחרים.


ועוד משהו בקטנה:

הערב הבלגי בו אירח יוסי שטרית בקיטשן מרקט את השף הבלגי Viki Geunes ממסעדת 2 כוכבי מישלן t Zilte מאנטוורפן:

התאריך - 27/03/2014
המקום - קיטשן מרקט נמל תל אביב.
האירוע - שבוע הקולינריה הבלגי 2014
המחיר - יקר הרבה יותר מידי.
האוכל - טעים, מקורי, מפונפן, מצולחת - אבל לא מדהים...
הבירה - בלגית - לף ואחיותיה. נמזגה כמים...
האווירה - שמחה וצוהלת...
בסה"כ חוויה...

רק בשביל התמונות...















אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה