יום שישי, 14 במאי 2021

בחזרה לפרונטו. ארוחת צהרי שישי ועוד עסקית אמצע שבוע. 2 ארוחות שמאששות: פרונטו היא אחת הטובות בעיר

ביולי-אוגוסט 2020 ישבתי פעמיים בפרונטו לעסקיות צהריים שבין סגרים וטעמתי מהתפריט החדש של דיויד פרנקל אותו השיק במהלך 2020 מתישהו אחרי הסגר הראשון. הסה"כ היה מוצלח ואיכותי והרגשתי אז שפרונטו קפצה מדרגה והפכה למסעדה מעניינת יותר מפרונטו "האיטלקית" היותר קלאסית תחת פרנקל. האוכל המקומי והשימוש ברכיבים מקומיים ועונתיים עשו לפרנקל טוב. בשבועות אלה עם פתיחת המסעדות חזרתי פעמיים נוספות לפרונטו. פעם אחת לארוחת צהרי שישי (לא עסקית) מפנקת ופעם שנייה לעסקית רגילה של אמצע שבוע. 


ארוחת צהרי שישי - 30 באפריל:

בשישי בצהריים לא פשוט גם בימים אלה למצוא מסעדות שף פתוחות בגלל צמצום שעות העבודה (מטעמי מחסור בכוח אדם, חסכון או התייעלות). מקומות כמו שילה, אנימאר, אייבי, מלגו ומלבר או בר 51 שבעבר היו פתוחים בשישי צהריים פועלים רק בערב. באותם צהרי שישי התחשק לי לאכול במקום איכותי וטעים בלי לחסוך. חשבתי על הבסטה שבפעמיים האחרונות שלי שם פחות נהניתי אם כי הארוחה האחרונה שלי שם הייתה באוקטובר 2019, די מזמן. בסוף נכנסתי לפרונטו שבאותם צהרי שישי (קצת אחרי 13:00) היה בה שפע של מקום (באזור 14:00 כבר היה מלא בהרבה). ישבתי על הבר. 


תפריט שישי צהריים הוא למעשה תפריט הערב של החודש. אני מניח שחלק מהמנות הוא קבוע וחלק משתנה עונתית (או פעם בחודש). ברור שלפי המחירים רוב המנות הן קטנות ובינוניות. אם אני משווה את המחירים לתפריט החדש והמאד יקר של פאסטל מהפוסט הקודם, פרונטו מצטיירת פתאום כמסעדה כמעט עממית (רק כמעט).


התחלתי בקוקטייל קיצי. Green Garden. עלות הכוס 55 ש"ח. לא זוכר בדיוק מה היו מרכיביו. נדמה לי שג'ין, ליים ואולי משהו אניסי. קוקטייל אביבי ומרענן.


ערכתי לעצמי ארוחת טעימות קטנה והתחלתי ב-2 מנות שמתמחורן ברור שהם מנות ביס או שניים.

הראשונה: פאף טפיוקה, טרטר דג ים (נדמה לי שזו הייתה פלמידה) וקימצ'י קולורבי. 27 ש"ח. מנת 2 ביסים מצוינת. פרנקל משתמש לא מעט בתפריט החדש בטכניקות של כבישה, החמצה והתססה. במנות כאלה צריך שהביס יספק את הסחורה עם שילוב של מרקמים (חייבים קראנץ') וטעמים חזקים. כך היה במנה הזו. דג טרי מצוין, שילוב טעמים שבין חמצמץ לחרפרף ושילוב מרקמים מוצלח. אחלה פתיחה.



מנת ביס שנייה: טוויל איינקורן, טרטר בקר, בורגול ופפריקה שחורה. 26 ש"ח ליחידה. שוב - כמו במנה הראשונה גם שני הביסים כאן סיפקו את הסחורה במלואה. בשר מצוין (וייסבראטן ושייטל נדמה לי) ותיבול מצוין של המנה ומרכיביה, כולל טוויל האיינקורן (סוג של חיטה). בכלל - יש בפרונטו מחלקת בצקים מצטיינת. כנראה אחת הטובות שאפשר למצוא היום במסעדות בישראל. לחמים יוצאים מן הכלל (כולם נאפים במקום) וחטיבת קינוחים מפוארת (התלהבתי מהקינוחים בפוסט מיולי-אוגוסט ותכף אתלהב מהם גם כעת).



המשכתי ל-2 מנות ביניים שהנחתי שאחריהן אצא שבע מספיק לפני הקינוח הנדרש. 

סרטנים כחולים, ארטישוק ירושלמי, חמאה חומה וכוסמת. 82 ש"ח. לא מנה גדולה אבל בהחלט מספקת. קראנץ' כוסמת נהיה טרנד (וייס השכנה למשל). בכלל בפרונטו המחודשת יש לא מעט שימוש בדגנים במנות השונות. השילוב עם הסרטנים הנהדרים, החמאה החומה והארטישוק הירושלמי היה מעולה. איך לא יהיה. שמחתי שהברמן המצוין נתן מיוזמתו 2 פרוסות לחם מחמצת (שכאמור נאפה במקום) כדי לספוג את שאריות הרוטב החמאתי. הלחם עצמו פשוט יוצא מן הכלל. יסלח לי שרויטמן שלחמיו מככבים בהמון מסעדות תל אביביות. זה של פרנקל טוב יותר. תענוג של מנה. 



דנבר קאט, חובזה, גריסי פנינה וציר בקר. 92 ש"ח. עוד מנה נהדרת. נתחי דנבר קאט (שריר ליד הכתף שמעולה לצריבה/גריל) עשויים מושלם. גריסי פנינה שבושלו בציר לעילא וציר בקר עשיר ומלא טעם. יופי של מנת בשר. 



אכלתי מספיק אבל לקינוח היה בהחלט מקום. פרפה שמן הזית הנפלא מ-2020 לא בהיצע. הקסטה כן. אלה שני קינוחים שאכלתי בעונג בארוחות מ-2020. אבל אני אוהב לגוון וכמובן שהזמנתי מנה אחרת.


בבה רום, צימוק אוזבקי, מיסו מקדמייה, נוגטין וקציפת רום. 42 ש"ח. זה לגמרי תמחור שפוי לקינוח במסעדת שף. אני לא תמיד משתגע על בבה רום כי בלא מעט מקרים העוגה או יבשה מדי או רטובה וספוגה מדי ברום. זו של פרונטו הייתה מעולה. גם במתיקות וגם במרקם. מיסו המקדמייה היה אדיר (תנו יותר ממנו) וקציפת הרום הייתה אוורירית ו"הקלילה" את המנה. קינוח מעולה שאולי לא עולה לגבהים של השניים מארוחותיי ביולי-אוגוסט אשתקד אבל בז'אנר הבבה רום הוא ודאי אחד הטובים שטעמתי.



זו הייתה ארוחה מעולה בפרונטו. נהניתי מכל ביס. כמו שכתבתי בתחילת הפוסט - ה"מקומיות" מוציאה טוב את דיויד פרנקל (שאגב ניהל את סרוויס שישי הצהריים הזה גם). 


ארוחה עסקית בצהרי חמישי - 6 במאי:

חזרתי די מהר. הפעם עם הלפטופ בצהרי יום עבודה כדי לשבת בניחותא לעסקית על הבר. בניגוד לצהרי שישי, המסעדה הפעם הייתה מלאה לגמרי, כולל הבר. לשמחתי בדיוק התפנה מושב פנוי על הבר. בין שתי העסקיות שלי מיולי-אוגוסט 2020 (כבר עם התפריט ה"מקומי" החדש) הראשונה הייתה מעולה והשנייה פחות הרשימה (למעט הקינוח). מבנה העסקית נותר דומה, עם סלסלת הלחמים המעולה, מנה ראשונה ומנה עיקרית. פה ושם יש מנות חדשות או שינוי כלשהו במרכיבי מנה קיימת. 


הלחמים כללו לחם מחמצת (שכבר שיבחתי והיללתי), חלה, קרם שעועית לימה (השתבח והתחדד בהשוואה לארוחות מ-2020), זיתים (מעולים) ורומסקו פלפלים מצוין.



המנה הראשונה שהלכתי עליה הייתה דג ים (נדמה לי שפלמידה), שקדים ירוקים וצ'ילי מותסס. מנה שדרשה תוספת 12 ש"ח לעלות העסקית (שנקבעת לפי מחיר העיקרית). מנת קרודו אביבית, קלילה וטובה מאד. דג מצוין שהלך מצוין עם התיבול של הצ'ילי המותסס (לא חריף) והשקדים הירוקים (היוו מעין פסטו ביחד). סלט העלים הקטן עם עלי החרדל הטריים והפריכים הוסיף bite ורעננות. נהניתי.



אהיל מעל הראש. 16 צלעות יש כאן. ספרתי.


המנה העיקרית בה בחרתי הייתה דווקא פסטה ואפילו צמחונית. טורטליני מנגולד ולימון כבוש, במיה וקרם שורשים לבנים. מנה של 95 ש"ח שלמעשה קובעת את עלות העסקית (אלא אם יש הוצאות נלוות כמו אצלי). במנה הזו הייתה גם אפונת שלג (לא מתנגד) ועלעלי שומר לעיטור. שכחתי משום מה לשאול מה כלל קרם השורשים הלבנים אבל הוא היה פנטסטי. כך גם הפסטה הממולאת שהייתה עשויה מושלם. זו מנת פסטה איטלקית-ישראלית שמדגימה היטב שמנת פסטה טובה לא חייבת בשר/דג/פרי ים/גבינה מפונפנת על מנת לייצר מנה משובחת. כאן הרכיבים הם מקומיים ופשוטים למדי, אבל כל אחד עשוי לעילא והשילוב בין כולם הוא פשוט מענג. 



מסעדה מלאה בצהרי אמצע שבוע. איזה מחזה משובב נפש.


כבר התלהבתי כאן למעלה ובפוסט מ-2020 מהקינוחים של פרונטו. אז למרות שעם הלחמים, המנה הראשונה והפסטה הייתי כבר שבע, קינוח היה גם היה, אחרי מנוחה קצרה: טארטלט דבש, קרם פרש, חיטה תפוחה, שיבולת שועל ושוקולד לבן. 42 ש"ח. קינוח wow. לגמרי עומד בסטנדרטים של 2 הקינוחים מ-2020 מהם כה התלהבתי. בסיס טארטלט חמאתי, דק ומושלם, מילוי קרמי פנטסטי של קרם פרש, דבש ושוקולד לבן שהיה מאוזן במתיקותו באופן מושלם. קראנץ' מבורך מקראמבל שיבולת השועל והחיטה הפתוחה. יופי טופי. אם יש אפשרות לבוא לפרונטו בשעת קפה/תה של אחה"צ, להזמין קפה וטעימות קינוחים זה בהחלט יכול להיות שווה. 




אז כמו שדי ברור מהתיאורים נהניתי מאד מהעסקית הזו, כמו גם מארוחת צהרי השישי המושחתת שהייתה לפניה. פרונטו שבעברה האיטלקי תחת פרנקל הייתה מסעדה טובה ואיכותית אבל לא כזו שהייתי מכניס לטופ 10 של מסעדות בארץ (או אפילו בתל אביב), הפכה ב-2020 בגרסתה המקומית למסעדה הרבה יותר מעניינת ומלהיבה. בהסתמך על 4 ארוחותיי בה בשנת האחרונה אני מכניס אותה בקלות לטופ 10 בעיר. הקינוחים מבחינתי הם בטופ 5. לא פחות. פרונטו באיטלקית זה מיד או בהקדם, לכן, מי שלא מכיר את פרונטו שינסה במהרה. מי שהכיר את פרונטו הקודמת (ואולי כמוני לא הבין תמיד את ההתלהבות וההשתפכות של מבקרי אוכל כאלה ואחרים) שיחזור אליה וינסה את התפריט המחודש. פרונטו מודל 2020-2021 היא מסעדה מעניינת הרבה יותר.


עדכון קצר על ארוחת ערב מיום ו', 3 בדצמבר:

4 אנשים. חלקנו לא מעט מנות. כמעט הכל היה מצוין. ישבנו כשעתיים ולא האיצו בנו לסיים למרות שהיו חבר'ה שהגיעו והמתינו לשולחן שלנו (שתוזמן לשעתיים). המסעדה הייתה מלאה לגמרי. השירות היה טוב מאד. רוב המנות היו טובות עד מעולות. 

הנה חלק מהמנות. 

רביולי תירס, עגבניות צהובות, מרווה ופירורי פריוש. 78 ש"ח. טעים מאד ועשוי כמו בדיוק כמו שצריך. 


מנת הערב עבורי. אולי מנת הסבידה הכי טובה שאני זוכר שאכלתי בארץ. סבידה, קרם שורשים, ברוקומיני וקראמבל פרושוטו. 89 ש"ח. מנה אדירה. הכל בה היה עשוי מושלם בעיניי. אפילו זו שלא אוכלת פירות ים טעמה והיה לה טעים.


שקדי עגל, סלק אורגני, צ'יפס תפו"א וציר בקר. 117 ש"ח. מנה לא גדולה. ביחס למחיר אני מצפה לקצת יותר על הצלחת. אבל מנה יוצאת מהכלל נוספת. עשייה מעולה של כל הרכיבים ותיבול מעולה.



סינטה, קרם דלורית, ירקות גינה ופירה. מנה שנחשבת כמנה עיקרית והתמחור בהתאם. 168 ש"ח. יקר. הסינטה הייתה מאיכות מעולה ועשויה מושלם. מספיק להתסכל בצבע בתמונות. שאר הירקות היו מצוינים אף הם. מנה סתווית משובחת.



קינוח ראשון: עוגת שוקולד, ריבת חלווה, פודינג קקאו, ג'יאנדויה ושמו זית "ריש לקיש". 54 ש"ח. כבר כתבתי על הקינוחים מעולים שיש בפרונטו. זה כזה. קינוח שוקולד מהטובים שתמצאו כאן.


קינוח שני שפירטתי עליו למעלה. קסטה פרונטו. 49 ש"ח. מהמיוחדים והטובים שיש בארץ למי שלא מפחד מאפקט בולט של טעם מעושן בקינוח. 


קינוח שלישי. רוזטה לימון, ג'ל שקדים, קשאסה, עשבי תיבול, רימונים וסורבה לימון. 48 ש"ח. קינוח שהוזמן ע"י חובבת קינוחים לימוניים והיה בעינינו די מאכזב. סורבה הלימון היה עוקצני ועשוי טוב. כל השאר פשוט לא היה מספיק מוצלח והיו הרבה יותר מדי רימונים מיותרים בתוך העסק. מנה סתמית שהייתי מוריד מתפריט הקינוחים המעולה.


עוד נאכלו ולא צולמו: 
טוויל איינקורן, טרטר בקר, בורגול ופפריקה שחורה (26 ש"ח ליחידה של מנת ביס). הסועדת התמוגגה.
טארטלט גבינת כבשים, תפו"א ואפונת גינה. 28 ש"ח ליחידה. מנה של כמה ביסים קטנים. לא מהטובות. יותר מדי תפוחי אדמה. פחות מדי גבינה. אפשר לוותר.
בריוש, פורל מעושן וקרם פרש של "יעקבס" 38 ש"ח. 2 פרוסות בריוש לא גדולות. טעמים מעולים.
אספרגוסים, מיסו תירס וחזרת לבנה. 74 ש"ח. מנה בגודל בינוני שמתומחרת בעיניי גבוה מדי. התיאור נשמע מעולה אבל התיבול לקה כאן בחסר. לא מספיק טעמי מיסו וחזרת. 

סה"כ חיובי ביותר. פרונטו עם התפריט החדש שלה נמצאת בעיניי בטופ 10 בתל אביב גם על סמך ארוחת הערב הזו.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה