יום שלישי, 13 ביוני 2017

לונדון חלק ב' - פרק הבשרים

חלק שני לסקירת לונדון. הפעם שתי מסעדות בשרים לא שגרתיות. 

את המסעדה הראשונה דגמתי בערב ביום הטיול הראשון שלי בלונדון (שבצהריו הייתי ב- Texture). 
אחר הצהריים עשיתי גיחה ל-Camden Market ו-Camden Town הצבעוניים והסתובבתי שם מעט. 

לאחר מכן, לקראת ערב, חזרתי דרומה, דרך Regent's Park למסעדה בשם Mac & Wild, מסעדה שמתמחה בבשרים עם דגש על בשר צבי (Venison) ונמצאת בשכונת Fitzrovia. קראתי עליה בכמה בלוגים ואתרי אוכל לונדוניים. בחלק מהם הוכתר המבורגר הצבי שלהם להמבורגר הטוב ביותר בלונדון אז החלטתי שזה יהיה ההמבורגר שאטעם בטיול הנוכחי (כי חייבים לפחות אחד טוב בטיול של כמה ימים - לא חשוב לאן באירופה).



Mac & Wild - מסעדה סקוטית שמתמחה בבשר ציד:

מסעדת בשרים סקוטית שמתמחה בבשרי ציד (Wild Game Meat) עם דגש על בשר צבי. למסעדה יש 2 סניפים: האחד בשכונת Fitzrovia והשני ב-Devonshire Square (נמצאת בין ה-City of London לשכונת Shoreditch). ההיסטוריה של המקום מתחילה בשנת 2010 אז הבעלים (Andy Waugh) היה ספק של בשר צבי סקוטי בשוק בורו וסיפק מנות בשר צבי לבארים ומסעדות. ב-2014 הוא פתח פופ-אפ של המנות הללו שהיה פופולרי במיוחד, מה שהניע אותו לפתוח את Mac & Wild במשכן הקבע בפיצרוביה במהלך שנת 2015. 

המסעדה היא בעלת 2 קומות. היא מעוצבת כמו שאפשר לצפות ממסעדה שמתמחה בבשר ציד: הרבה עץ, קיר לבנים, תקרה תעשייתית, קישוטים ואלמנטים מן החי כמו קרניים, פרוות תלויות וכו'. 

ואלה 2 תמונות מאזור הקומה התחתונה האפלולית. שולחנות עץ כבדים וגולמיים וגולגולת צבי שניצבת באזור השירותים שלמטה:



כיאה למסעדה סקוטית (בעלים סקוטיים, חומרי גלם ומנות סקוטיות) יש כאן תפריט ויסקי מרשים (כחלק מתפריט אלכוהול מרשים אף הוא). בין השאר יש אופציה לטעימות ויסקי בסגנונות שונים שמכונה Whisky Flights.


בדר"כ אני מחבב את הסינגל מאלטים המעושנים, אבל היות ומאופציה זו (Smoke & Mirrors) אני מכיר מצוין 2 מ-3 הסוגים (Lagavulin 16 ו- Ardbeg Uigeadail) הלכתי על טעימת "Mac & Wild" - "נבחרי הבית" שכללה 3 סינגל מאלטים שלא היכרתי: The Classic Laddie, Balblair 1999 ו- Mortlach 16. אני ממש לא זוכר מי מביניהם היה באיזו כוס ומי היה הכי לטעמי. כולם היו איכותיים בסה"כ.



תפריט האוכל כולל כל מיני אופציות של מנות ראשונות. אני הגעתי לטעום צבי ולכן התלבטתי בין טרטר הצבי לבין "הביצה הסקוטית" שממולאת בין השאר בבשר צבי. הפור נפל על הטרטר.


טרטר צבי (Venison Tartar) עם פירה גזר לבן, טוגני גזר לבן פריכים וסלק "בייבי" מוחמץ. מנה של 9£. מנה נדיבה וטובה עם בשר טעים ואיכותי. זו פעם ראשונה שטעמתי בשר צבי נא. לפני כן טעמתי אותו כסטייק או כחלק מתבשיל. ציפיתי לטעם דומיננטי וחזק של בשר הצבי (ודאי כשמקורו בציד), אבל הוא היה להפתעתי די עדין בטעמו, אולי עדין מדי. בהחלט מזכיר טרטר בקר. לדעתי קצת פיקנטריה הייתה מקפיצה את הטרטר הזה לגבהים אחרים. נגיד חזרת שתוסיף עוקץ ותשתלב עם הסלק או חרדל עוקצני וחריף.



בין העיקריות יש אופציות לסטייקים, תבשיל ארנבת, סלמון ועוד. אני הגעתי לנסות את ההמבורגר שהא מנת הדגל של המסעדה: Veni-Moo Burger שכאמור נבחר להמבורגר הטוב ביותר בלונדון ב-2016 (ב- National Burger Awards).
עלות ההמבורגר עצמו: 10£. לצדו הזמנתי צ'יפס "בחיתוך ידני" שעלה עוד 3.5£.


ההמבורגר מורכב משתי קציצות, אחת מבשר צבי ואחת מבשר בקר, ומוגש עם גבינה, מלפפון חמוץ, בצלים מקורמלים ורוטב ביארנז. הוא מוגש בלחמניית בריוש. התוצאה - המבורגר טעים. לא הכי טוב שאכלתי, גם לא השני בטיבו, אבל בהחלט כיפי וטעים. ההמבורגר היה מעט עשוי מדי (לכיוון מדיום-וול) אבל עדיין שמר על עסיסיות. הצ'יפס היה טוב, אבל לא נשא בקרבו שום בשורה מיוחדת. בשורה התחתונה - המבורגר טוב, אבל אין לי מושג למה הוא זכה לכאלה יחסי ציבור.



בסה"כ יש כאן מקום חביב שמי שמוכן להתנסות בסוג בשר לא שגרתי ולא מוכר בארץ, ימצא אותו כמעניין ומוצלח.


אני שוב קופץ קדימה. יומיים מאוחר יותר.
בלילה (שבת בלילה) שבין ה-3 ביוני ל-4 ביוני התרחש פיגוע הטרור הקשה בין London Bridge ל-Borough Market שבו נרצחו 8 אנשים. בשעת הפיגוע כבר הייתי במיטה במלון שלי אחרי יום טיול ארוך וגדוש. התכנון המקורי שלי היה לקפוץ לאזור השוק (London Bridge, Borough Market ומגדל The Shard) בבוקר של יום ראשון. מטבע הדברים התכנית הזו לא התממשה. כל האזור היה חסום כמובן מכל צדדיו במחסומים משטרתיים. אין כניסה.

זה מחסום באזור האנדרטה לשרפה הגדולה בלונדון (מצפון ל-London Bridge).


זה London Bridge החסום. שוטר אחד ויחיד עומד בפרץ.


בסופו של דבר עשיתי סיבוב דרך ה-Tower Bridge שכלל סיור באזור ה-Tower of London ו-St Katharine Docks, ומשם המשכתי לשאר יעדי היום.


תחילה הצפנתי לאזור שכונות White Chapel ואחריה Shoreditch הצבעוניות.


אחרי סיבוב ברחובות השכונות הללו שמלאים באמנות רחוב, כולל Brick Lane Market ההומה, שמתי פעמיי ליעד הקולינרי שלי לצהרי יום ראשון: מסעדת גריל ובשרים מעושנים (ברביקיו) בשם Smokestak. גם עליה קראתי בכמה בלוגים ואתרי אוכל. המסעדה הזו כיכבה ברשימות של המסעדות ה"טובות" וה"נכונות" שנפתחו בשנת 2016.



Smokestak - מסעדה "מעושנת" בשכונת שורדיץ':

ל-Smokestak יש סיפור די דומה ל-Mac & Wild. ראשיתה בשנת 2013 אז לא היה לה משכן קבע והיא צצה במיקומים משתנים בפסטיבלי ואירועי אוכל שונים בלונדון. היא צברה מוניטין בתחום אוכל הרחוב במשך השנים הללו, עד שבאוקטובר 2016 נפתחה המסעדה במקום של קבע בשכונת שורדיץ' המתפתחת והמשתדרגת בשנים האחרונות.

האיש שעומד מאחורי המסעדה הוא בחור בשם David Carter, השף הראשי והבעלים. הבחור הגיע דווקא מתחום ה-Fine Dining אחרי שעבד במסעדות ממושלנות ביניהן זו של גורדון רמזי. אחרי שהות ביוסטון, טקסס, הוא נדלק שם על עניין הברביקיו, למד והתמחה באמנות הגריל (וזו אכן אמנות), והחליט לחזור ללונדון ולפתוח מקום ברוח זו.


כבר כשמתקרבים לכניסה למסעדה (לא מאד רחוקה משוק Brick Lane) מבינים לאן מגיעים כשריח העשן מגיע למרחוק. בתוך המסעדה, באזור הבר, ממש יושבים במעשנה, אבל בקטע טוב. המסעדה כוללת גם אף היא 2 קומות כמו ב- Mac & Wild. העיצוב שלה מגניב, מודרני ותעשייתי. המון מתכת. בר שיושב צמוד לגריל אימתני ומאפשר צפייה בעבודת הגריל, ולא רחוק ממנו תנור עישון עצום בו מעשנים את הנתחים השלמים.






זה התנור/גריל/כור, תקראו לו איך שתרצו.


וככה הוא נראה כשפותחים אותו (והחום שנפלט ממנו הוא חתיכת חום).


וזה הגריל הרגיל (ממש גריל ביתי ממוצע) שנמצא מאחורי הבר.


את הארוחה שלי התחלתי באלכוהול. יש כאן תפריט אלכוהול מעניין, כיאה למקום שמתפקד גם כבר. אני הזמנתי את הקוקטייל המעושן (Smoke) על בסיס טקילה, ליים וג'ינג'ר. הוא הוגש בכמות נדיבה ועלה 8.5£. קוקטייל מעולה.


לנשנוש פתיחה הזמנתי מנה שנחשבת כאן לאחת ממנות הדגל. באן עם בשר בריסקט (חזה בקר מעושן בסגנון טקסני) עם רוטב ברביקיו תוצרת בית וצ'ילי אדום מוחמץ. יש אפשרות למנה גדולה, אבל אני הסתפקתי במנה המוקטנת ב-5£. היה תענוג. בשר נהדר ועסיסי, תיבול מעולה (פיקנטי ועז טעמים) ולחמנייה מוצלחת.


המשכתי בקו המעושן גם בעיקרית. קשה לסרב לצלעות חזיר ולכן זה מה שהזמנתי. 2 צלעות מעושנות נדיבות עם מינון יפה מאד של בשר לעומת שומן. מנת צלעות מעולה עם תיבול ברביקיו מתקתק ממכר, דביק ונהדר. הצלעות "נפלו" מהעצם כנדרש. לצדן הוגש קצת מלפפון מוחמץ טעים (תוצרת בית). עלות המנה - 9£. לצדי על הבר ישב במקרה זוג ישראלים נוסף והם התמוגגו בין השאר מראשונה של זנב שור קריספי ומעיקרית של צלעות בקר מיושנות.



כמנת צד הלכתי על קצת בריאות: חסה בייבי ג'ם צלויה. אבל אין מה לדאוג יותר מדי, היא לא הייתה באמת כזו בריאה: היא כללה תיבול של קריספי בייקון, פרמז'ן וגרמולטת אגוזים, והייתה מצוינת אף היא. אין ספק שהרקע של השף והבעלים במסעדות מישלן בא לידי ביטוי בהקפדה על פרטים הן בהגשת המנות והן בתיבול שלהן. הכל מחושב, מדויק וטעים ביותר. המנה עלתה 5.5£.



תאמינו או לא. נשאר קצת מקום גם לקינוח. הלכתי על קינוח הדגל שלהם, קינוח מושחת ביותר (אחרי זה חזרתי בהליכה ברגל למלון כך שהנזק היה יחסי והשתדלתי לשרוף את האקסטרה קלוריות):
sticky toffee pudding, burnt butter ice cream ובעברית: חביצת טופי (ושוקולד) ומעליה גלידת חמאה שרופה. קינוח שחששתי שיהיה מתוק מדי, אבל הוא היה מאוזן היטב ועשוי מושלם. עוגה חמה, רכה ונהדרת, רוטב טופי מעולה וגלידה מצטיינת אף היא. התענוג עלה 6.5£.



Smokestak היוותה הנאה גדולה. מסעדת גריל וברביקיו מגניבה, מוצלחת ומוקפדת, עם אוכל ושירות טובים מאד. מה זה נהניתי... חבל על הזמן!. בהחלט אחת המסעדות הכי מהנות שישבתי בהן בטיול שלי בלונדון. מי שאוהב בשרים מעושנים ומגיע ללונדון שינסה אותם.


אחרי הבליסה הנ"ל עשיתי עוד סיבוב קטן בשכונה (שורדיץ') ומשם חזרתי לאט ובזהירות למלון למנוחת לוחמים של אחה"צ. בערב אותו יום חיכתה לי מסעדת מישלן פרואנית בשם Lima שעליה ארחיב בפרק ד' של סיפורי לונדון.
פרק ג' יוקדש לקצת אוכל הודי משובח, כי אי אפשר בלי אוכל הודי בלונדון.


2 תגובות:

  1. נשמע ונראה מצוין.

    האם לדעתך למסעדת Smokestak כדאי להזמין מקום מראש?

    השבמחק
    תשובות
    1. אני הזמנתי מראש, אבל בדיעבד לא היה חייב. הזוג הישראלי שישב לצדי במקרה הגיע בלי הזמנה ונמצא לו מקום על הבר (השולחנות מסביב היו מלאים). לא יודע מה הולך שם בערב.
      אני כן הייתי מזמין ליתר ביטחון מראש (הזמנה פשוטה אונליין). זה נכון לדעתי לכל מסעדה "רצינית" בלונדון. ודאי כשמתקרבים ליולי-אוגוסט ואז כמות התיירים באופן טבעי גדלה מאד.

      מחק